Biz-nezz and catch-22.

"To make money you need money." konsterade min bror på vårt väldigt tråkiga Coffe-shop fik i det väldigt tråkiga Tyresö centrum. Detta skott sköt direkt hål på min vaga plan om att öppna ett cybercafe nån gång nästa millenium.

Men det är väl sant, att driva vad some helst med lokal är ju otroligt svårt, dyrt och tidskrävande. Mellan lokal, lån, renovering, personal och utrustning så åker kostnaderna i höjden för ett litet fint stället. Och om detta lilla ställe inte tar otroligt mycket för sina tjänster så blir marginalera små. 

SÅ. Om du överlever detta så står du där. Du är fast på ditt jobb, du måste spendera hela dagen med att jobba och att städa upp, samtidigt som du inte får mycket för det utom vetskapen om det lilla stället som du har är ditt. Och troligvis är det inte ens uppskattat av den stora massan, som lika gärna går på 7/11 och köper bränt blaskaffe. Folk älskar ju  bajs, som sagt.

Om det är pengar man är ute efter så kan man lika gärna vara hundfoders importör, eller göra papp-lådor till posten. Eller ta ett vanligt 9 till 5 jobb och sälja sin tid för pengar. Det finns mycket pengar att tjäna på tråkiga saker.

Men ju mer jag tänker på att spendera mitt liv görande tråkiga saker desto mer skeptisk blir jag. Vem vill jobba 8 timmar med nånt dom hatar för att få 8 timmars fritid?

Om allt annat skiter sig så kan jag alltid råna en värdetransport.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0